Tantárgyboncolás

2013 február 27. | Szerző:

Mielőtt belekezdenék az első tantárgy kivesézésébe, tegnapról maradt egy kis elmaradásom, amit nagyon fontosnak érzek. Ez nem más, mint az, hogy kifelejtettem a tegnapi bejegyzésből, hogy a “munkám” melyik korosztályt is érinti. Először is leszögezném, hogy szerintem, bármelyik korosztálynak szüksége lenne egy kis szemlélet reformra. Sajnos a szakdolgozatom elkészítésének idejébe ez nem fér bele, hiszen ez egy elég összetett kutatás lenne, ami BSc-re kicsit nagy falat. Így hát első nekifutásra a célközönség a gyerekek, ezen tág fogalmon belül is az általános -és középiskolások. Habár, elméletem szerint fontos, hogy a reformálás minél korábban kezdődjön el, mert később már nehezebb a feladat. Mielőtt sokan megköveznének, nem kell a reformon belül nagy dologra gondolni, sőt, szerintem valamennyire az általános műveltséghez hozzátartozik az, hogy legalább 3-4 nemzeti parkunkat meg tudjuk nevezni, feltudjuk ismerjük a leggyakoribb védett állatainkat és növényeinket, a védelmük fontosságának okát megismerjük. Tisztában kellene lennünk lakóhelyünk környezeti viszonyaival, értékeivel. Fontosnak tartom hagyományaink ápolását és a felelősségérzetet aziránt, amit a természet megalkotott nekünk sok-sok éven át. Ugyanakkor belátom, csak, hogy éljek a közhellyel, rohanó világunkban kevés idő jut arra, hogy kicsit megálljunk és elgyönyörködjünk a természetben, ami minket körülvesz. Kevés idő jut az iskolában is arra, hogy esetleg az órákon több időt szánjanak erre, hiszen a szigorú tanterv által diktált tempó, sokszor még az aznapi anyag leadására sem elegendő. Problémának érzem azt is,( mint mondtam, az idősebb korosztály reformálására is szükség van, így tehát merem állítani,) hogy sokszor a tudás hiánya, netán az erre való képzettség hiánya lehet a legsúlyosabb. Ezzel nem szeretnék senkit sem megbántani. Szerintem mindenki érti, mire is gondolok, így tehát nem szeretném szítani a feszültséget.
Akkor nézzük a mai, egyben a legelső tantárgyat:

Biológia

Hülyeség lenne elkezdenem magyarázni, hogy vajon mit lehet tanulni a biológia órán. Mindenki tudja, nem is ezt szeretném itt most átrágni. Sokkal inkább megnézni, hogy először is melyik korosztályt érinti ez a tantárgy. Nem tudom, hogy máshol is így van e, de nálunk otthon a biológiát 5-12 osztályban tanulják a gyerekek. Ez olyan 11-18 éves korosztályt érint. Szerintem a tankönyvekhez tartozó munkafüzetek rendkívül hasznosak. Mivel ez a tárgy kicsit már a nagyobbakhoz szól, nekik már adhatunk komolyabb feladatokat. Kísérletezés, boncolás, rovargyűjtés, herbárium készítés, bagolyköpet elemzés…stb. Tudom, ezekre nincs órán túl sok idő, főleg aki mondjuk azoknál, akik érettségi előtt állnak. Ezért érzem fontosnak a szakköröket, táborokat, délutáni programokat, amik nem veszik el az időt a tanórából, mégis a tanagyaggal kapcsolatosak, de emellett még interaktívak, érdekesek és hasznosak. Nézzünk pár feladatot:

  • Figyelembe vehetjük, az egyes jeles napok jellegzetes motívumait( húsvét-nyúl,tojás,kacsa,aranyeső,bárány,gyapjú/ karácsony-fenyő,méz,alma,fűszerek,narancs,szaloncukor,borostyán,fagyal…/), az évszakok sajátosságait( tél-madáretetés/ősz-levelek/tavasz-virágok,bogarak….)
  • Készíthetünk plakátokat, felhívva ezzel társaink figyelmét is pl.: Madarak és fák világnapja, Víz világnapja, Föld napja, Szelektív hulladékgyűjtés, kirándulás, táborok
  • Különböző oktató táblákat készíthetünk, ezáltal segíthetjük, hogy a gyerekek jobban el tudják képzelni az egyes folyamatokat, az állatok/növények testfelépítését…De ha nincs időnk az elkészítésre, akár le is tölthetjük, rengeteg jó oldal van, ahonnan ezt megtehetjük( ha valakit érdekel, nyugodtan írjon emailt, vagy kommentet, elküldöm a címeket)
  • Memóriakártyákkal,dominókkal segíthetünk a különböző bajok, testrészek megtanulásában( szerintem ez nagyon hatékony és marha jó ötlet!)
  • Állítsunk össze különböző feladatlapokat és csináljunk csapatversenyeket( rendkívül hatásos lehet, a versengés pedig ösztönző hatású)
  • Jó időben járjuk körbe a lakóhelyünket, készítsünk térképet, jelöljük be rajta a ritka/védett fajokat.
  • Fontos, hogy a gyerekek tisztába legyenek a viselkedés szabályaira a természetben is. Beszélgessünk velük a viselkedési normákról, hívjuk fel a figyelmüket a veszélyekre is!
  • Kirándulás előtt beszéljük meg, mik azok az eszközök, amiket magunkkal kell vinni, beszéljünk, milyen ruhát kell húzni a kiránduláskor!( A ruha legyen megfelelő az időjáráshoz, legyen kényelmes, öltözzünk rétegesen. Az öltözékünk ne legyen rikító színű, a legcélszerűbb ha a föld színű darabokat választjuk, hiszen itt nem az a fontos, hogy most a legújabb divat szerint öltözködjünk. A cipőnk is legyen kényelmes, ha lehet vízálló, a legjobb a sportcipő vagy a túrabakancs. A túrára mindig vigyünk hátizsákot! A táskában mindenféleképpen legyen víz, élelem( szendvics, gyümölcs, de ügyeljünk, hogy ne szemeteljünk!!), iránytű,zseblámpa, kullancsirtó, papír zsebkendő, baseball sapka, füzet( ha vázlatot készítünk, a látott fajok leírásához),toll/ ceruza, pár száz forint, diákigazolvány/személyi( de az utóbbiakat egy kisebb, jól zárható zsebbe célszerű helyezni).

Egyenlőre ennyi , ha valami még eszembe jut, akkor azt ide fogom írni, de majd azt úgyis jelzem.

Legutóbbi hozzászólások

    Nézettség

    • Blog nézettsége: 1104
    2025. április
    h k s c p s v
    « Már    
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  

    Blogkövetés

    Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

    Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

    Üzenj a blogger(ek)nek!

    Üzenj a kazánháznak!

    Blog RSS

    Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!